[ad_1]
Het Nederlandse contentdistributieplatform WeTransfer bewijst dat een innovatief, digitaal bedrijf wereldwijd kan blijven groeien en tegelijkertijd de CO2-uitstoot ten gevolge van het gebruik van dataservers kan verminderen. Het bedrijf heeft de uitstoot van servergebruik met maar liefst 78% verminderd, door inzicht te krijgen in de eigen emissie-uitstoot door de Customer Carbon Footprint Tool van Amazon Web Services (AWS).
WeTransfer wordt maandelijks door meer dan 80 miljoen mensen gebruikt uit 190 verschillende landen die creatief werk delen en hieraan samenwerken. “Mensen begrijpen niet dat alles wat ze doen energie verbruikt – van een videoconferentie tot het versturen van een e-mail of het zien van een advertentie – en die energie resulteert in CO2-uitstoot,” legt Lina Ruiz, directeur Social Responsibility van WeTransfer, uit. “Een mobile-first wereld maakt deze zaken nog urgenter, omdat iedereen datacenters voor alles gebruikt. Hoewel onzichtbaar voor het blote oog, gaat het optimaliseren van die services een positieve impact hebben op toekomstige uitstoot.”
Door gebruik te maken van de Customer Carbon Footprint Tool, die de CO2-uitstoot die wordt gegenereerd door het gebruik van AWS door WeTransfer te volgen, meten en voorspellen, kwam WeTransfer tot inzichten over veranderingen die deze impact snel zouden kunnen verminderen. “In 2021 waren dataservers verantwoordelijk voor maar liefst 91 procent van onze totale CO2-voetafdruk, dus besloten we dat als eerste aan te pakken”, zegt Ruiz.
Energie-optimalisatiestrategie
WeTransfer heeft vervolgens een energie-optimalisatiestrategie ontwikkeld die gebruik maakt van Amazon EC2 Auto-scaling voor een flexibelere benadering van rekencapaciteit. Amazon EC2 Auto-scaling stelt klanten in staat om de capaciteit naar behoefte op en neer te schalen. “Het zorgt ervoor dat we niet meer computertijd en servercapaciteit vasthouden dan we eigenlijk nodig hebben, zodat het gebruikt kan worden voor andere workloads, wat de impact op het milieu verlaagt,” zegt WeTransfer’s CTO, Dan Conti. “Als we echter pieken hebben, kunnen we opschalen om daar effectief aan te voldoen.”
Deze aanpak levert nu al resultaten op en heeft geholpen om de uitstoot van servergebruik in 2022 met maar liefst 78% te verminderen. Terwijl de business van WeTransfer bleef groeien, ging de impact op het milieu beslissend de andere kant op. De serveruitstoot daalde over de hele linie. Het bedrijf veranderde daarbij gebruikerservaring niet, maar richtte zich enkel op de manier waarop de beschikbare technologieën gebruikt worden.
Toolkit voor organisaties
Het loskoppelen van innovatie en groei van de impact op het milieu heeft grote gevolgen, en niet alleen voor WeTransfer zelf. Het bedrijf wil een rolmodel zijn voor anderen en heeft daarom een toolkit gemaakt met best practices en inzichten voor organisaties die de CO2-voetafdruk van hun digitale activiteiten of advertenties willen verminderen: de Doing Business Better review.
[ad_2]
Lees ook: Energielabel verbeteren