Algemeen

Grootschalige ammoniakkraker moet 1 mln ton waterstofimport mogelijk maken via Rotterdamse haven

[ad_1]

Een initiatief van 18 bedrijven gestart door het Havenbedrijf Rotterdam onderzoekt de mogelijke vestiging van een grootschalige ammoniakkraker voor de import van 1 miljoen ton waterstof per jaar voor de verduurzaming van industrie en mobiliteit.

De deelnemers hebben Fluor opdracht gegeven om de mogelijkheden te onderzoeken voor een grote centrale kraakinstallatie in het havengebied om geïmporteerde ammoniak weer om te zetten in 1 miljoen ton waterstof per jaar. De waterstof kan vervolgens in de haven worden gebruikt of via pijpleidingen verder worden getransporteerd om andere industriële clusters in Noordwest-Europa koolstofvrij te maken. In de regel kan een miljoen ton groene waterstof ongeveer 10 miljoen ton CO2-reductie opleveren.

Waterstof en derivaten zoals ammoniak spelen een sleutelrol in de energietransitie ter vervanging van aardgas, voor duurzaam transport en als grondstof voor de industrie en groene chemie. Een groot deel van de waterstof voor Noordwest-Europa zal worden geïmporteerd, onder andere in de vorm van ammoniak, dat makkelijker verscheept kan worden dan waterstof.

Allard Castelein, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam: “Europa zal grote hoeveelheden waterstof nodig hebben om haar klimaatdoelstellingen te halen en een aanzienlijk deel hiervan kan worden geïmporteerd via de haven van Rotterdam. Ammoniak is één van de meest efficiënte manieren om waterstof te transporteren en als we één centrale ammoniakkraker realiseren kunnen we tijd, ruimte en middelen besparen om de import van een miljoen ton waterstof per jaar mogelijk te maken.”

Naast het Havenbedrijf Rotterdam omvat het initiatief ook Air Liquide, Aramco, bp, Essent/E.ON, ExxonMobil, Gasunie, GES, HES international, Koole Terminals, Linde, OCI, RWE, Shell, Sasol, Uniper, Vopak en VTTI. De haalbaarheidsstudie zal kijken naar de technische, economische, milieu- en veiligheidseisen van een grote kraakinstallatie. De eerste resultaten van het onderzoek worden begin 2023 verwacht.

READ  Klimaattop in Glasgow: Akkoord voor meer schone vrachtwagens

Foto: Europoort (Havenbedrijf Rotterdam)

[ad_2]

Source link

Hallo, ik ben Meggie! In 2012 ben ik afgestudeerd van hogeschool Zuyd, waar ik de opleiding interieurdesign heb gedaan. Ik heb een passie voor het tot leven brengen van een ruimte. Of dat nu een winkelruimte, een woonkamer of een badkamer is! Daarnaast schrijf ik veel om anderen te inspireren. Dit doe ik ook online! Tijdens mijn carrière heb ik geleerd om verschillende tools in te zetten om producten en ideeën tot leven te laten komen op websites. Ik ben ook een alleenstaande moeder van 2 stoere jongens! Joeri (5) en Casper (3). Zij hebben mij geïnspireerd om op betertarief.nl de allerbeste prijsjes te zoeken voor alledaagse huis, tuin en keuken middelen, accessoires en gadgets die het leven leuker en makkelijker maken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *