Algemeen

De energietransitie in de wegtransport is ingezet

[ad_1]

Zero-emissie truckexpert Johnny Nijenhuis is positief over de toekomst van het elektrisch transport. ‘Als je bedenkt dat over vijf jaar de totale kosten van een elektrische truck veel lager zijn dan die van een diesel, dan wil je als transportondernemer toch niets liever dan elektrische trucks inzetten’, zegt de zelfstandig consultant. ‘Als je nu niet begint met er op zijn minst over na te denken, kun je je over vijf jaar wel voor je kop slaan. Het aanvragen van zware netaansluitingen kan jaren duren’.

Ervaring opdoen

Zo’n spijtoptant zal Daniël Spetter, operationeel directeur bij Euser Transport, niet worden. De ervaringsdeskundige in het panel is realistisch: ‘Mijn particuliere mening over de zin of onzin van het overgaan op elektrisch transport is niet belangrijk. Er is een politiek besluit genomen. Bij het Klimaatakkoord van Parijs was al duidelijk dat we de transitie ingaan. Om het te ervaren hebben we bij Euser twee elektrische trucks aangeschaft. Gewoon om te kijken waar we tegenaan lopen. Ik vind dat je ook een betere gesprekspartner bent als je uit ervaring kunt spreken.’

Netbeheerder

Die ervaring baart hem nu al wel zorgen. Over de hoeveelheid geld die het kost, het maken van een passende businesscase en over de laadinfrastructuur. De hoeveelheden stroom op tijd op de juiste plek krijgen voor een toenemend aantal elektrische trucks, is een uitdaging. Dat erkent panellid Jan van Rookhuijzen, marktanalist bij ElaadNL, de club van netwerkbeheerders. ‘Een vrachtwagen moet zijn geld verdienen met rijden. Overdag is er weinig tijd om te laden en de vrachtwagens staan vaak met een groep op een plek. Er moet veel energie tegelijk naar toe. Mijn advies is om zo vroeg mogelijk al een pad voor je bedrijf uit te stippelen en dat aan de netbeheerder in jouw regio voor te leggen. Hij kan je behoefte meenemen in zijn investeringsplannen die hij voor jouw bedrijf of het totale bedrijventerrein maakt.’

READ  Nederlandse primeur op COP27 in Egypte: platform voor CO2-verwijdering

Afhaken

‘Dat meenemen kan lang duren’, zegt gespreksleider Rob Aarse, in het dagelijks leven duurzaamheidspecialist bij TLN. ‘Bedrijven doen een aanvraag bij een netbeheerder en krijgen het antwoord dat het jaren kost voordat een aansluiting gerealiseerd kan worden. Op dat moment haken ondernemers af. Zo worden de afspraken voor Zero-Emissie Stadslogistiek onhaalbaar.’

Eind op weg

Van Rookhuijzen laveert tussen realisme en optimisme. ‘Er moet veel gebeuren maar we kunnen niet alles tegelijk. Je ziet nu steeds meer vraag ontstaan en dat nemen netbeheerders mee in hun plannen. Het hoeft allemaal niet morgen geregeld te zijn. In 2025 en zeker in 2030 moeten we een heel eind op weg zijn. Het zal echt niet op elke plek lukken. Dat kan ik zeker niet beloven.’ Bovendien kampt ook deze sector met een schaarste aan personeel. Dat maakt het extra lastig om overal op tijd genoeg kabels de grond in te krijgen.

Hybride

Om de druk op het elektriciteitsprobleem te verminderen, ziet panellid Sanne Aelfers in hybride trucks een oplossing op de korte termijn. Volgens de adviseur bij Districon – specialisten in supply-chain oplossingen – is de batterijcapaciteit van die trucks voldoende om de ritten in de stad te maken. Buiten de stad kun je voorlopig op diesel blijven rijden en laadt de truck zelf de batterij weer op. Ze raakt met haar oplossing een gevoelige snaar bij een aantal ondernemers in de zaal.

Tijd kopen

‘We doen alles met de vrachtwagen. Het is een efficiënt logistiek systeem waarbij we vanuit regionale distributiecentra, maar ook direct vanuit het buitenland, de stad in rijden. Dat kan straks allemaal niet meer, tenzij we over die hybride trucks kunnen beschikken’, zegt een ondernemer. ‘Een uitstekende oplossing waarmee we tijd kunnen kopen voor de ontwikkeling van waterstoftrucks. Daarmee omzeilen we dat hele gedoe met elektriciteitsvoorziening’, zegt een ander.

READ  Groendus neemt Powerd over en bouwt verder aan totaaloplossing voor duurzame energie

Kosten hoger

Boyd Schooneman, key accountmanager bij GP Groot brandstoffen en oliehandel, gelooft niet zo in hybride voertuigen. ’Je combineert twee technieken in één voertuig. Dat maakt de kosten veel hoger dan bij volledig elektrisch of diesel. Voor de langere buitenstedelijke afstanden zie ik, tot de komst van waterstof, een rol voor HVO en Bio-LNG. Beide brandstoffen leiden tot wel 90% CO2-reductie. Bij HVO zijn zelfs geen investeringen in nieuwe voertuigen nodig.’

Meebetalen

‘Dan moeten je klanten wel die hogere kosten van HVO betalen en dat wil zestig procent niet’, is de reactie vanuit de zaal. De enige transportondernemer in het panel, Daniël Spetter, wil niet het stigma hebben van onwil ten aanzien van de transitie. ‘Maar we hebben andere partijen echt nodig die bereid zijn mee te betalen. Je kunt het niet alleen aan de transportsector overlaten’, zegt hij.

Diesel 3 euro

‘Moet je van de nood geen deugd maken?’ prikkelt Rob Aarse. ‘Transport wordt duurder als gevolg van verduurzaming. Moeten we de prijs van een liter diesel niet drie euro maken? Dan heb je toch sneller die businesscase voor elektrisch vervoer en een gelijk speelveld? Nu houd je elkaar toch een beetje gevangen.’

Overheid

Waar de markt het niet kan regelen, is de overheid aan zet. De groothandelaar in brandstoffen denkt dat er vanuit de overheid een stimulans moet komen om de transportondernemers in beweging te krijgen zonder dat het hen geld kost. En om ook de opdrachtgever en de klant te stimuleren om CO2-vriendelijker transport in te kopen. Sanne Aelfers verwacht dat CO2-beprijzing effect gaat hebben. Diesel wordt duurder. Dat zal het prijsverschil met hernieuwbare brandstoffen en elektrisch vervoer veel kleiner maken. Daarnaast wijst zij op de subsidieregelingen van de overheid die volgend jaar kunnen gaan helpen.

READ  Dutch Flower Group volledig over op windenergie

Enorme opgave

Kortom, de energietransitie is een feit. CO2-neutraliteit in 2050: het ligt nog ver weg maar de opgave is enorm. Zoveel is duidelijk. De techniek gaat ons helpen. ‘Voor de transporteurs is het een spanningsveld tussen realiteit, ambitie en politieke uitgangspunten. De komende jaren zitten we in een transitie met verschillende typen brandstoffen. Ik denk niet dat er één oplossing is’, besluit Daniël Spetter.

Dit artikel is geschreven door Hans van den Berg en verscheen in het decembernummer van HUB, het ledenblad van TLN en werd eerder gepubliceerd op de website van TLN

[ad_2]

Source link

Hallo, ik ben Meggie! In 2012 ben ik afgestudeerd van hogeschool Zuyd, waar ik de opleiding interieurdesign heb gedaan. Ik heb een passie voor het tot leven brengen van een ruimte. Of dat nu een winkelruimte, een woonkamer of een badkamer is! Daarnaast schrijf ik veel om anderen te inspireren. Dit doe ik ook online! Tijdens mijn carrière heb ik geleerd om verschillende tools in te zetten om producten en ideeën tot leven te laten komen op websites. Ik ben ook een alleenstaande moeder van 2 stoere jongens! Joeri (5) en Casper (3). Zij hebben mij geïnspireerd om op betertarief.nl de allerbeste prijsjes te zoeken voor alledaagse huis, tuin en keuken middelen, accessoires en gadgets die het leven leuker en makkelijker maken!

44 Replies to “De energietransitie in de wegtransport is ingezet”

  1. Terrific, continue

  2. nice content!nice history!! boba 😀

  3. wow, amazing

  4. nice content!nice history!! boba 😀

  5. nice content!nice history!! boba 😀

  6. nice content!nice history!! boba 😀

  7. nice content!nice history!! boba 😀

  8. nice content!nice history!! boba 😀

  9. nice content!nice history!! boba 😀

  10. wow, amazing

  11. nice content!nice history!! boba 😀

  12. nice content!nice history!! boba 😀

  13. nice content!nice history!! boba 😀

  14. I strongly recommend steer clear of this site. My personal experience with it has been nothing but disappointment as well as doubts about deceptive behavior. Proceed with extreme caution, or better yet, seek out an honest service to fulfill your requirements.

  15. I strongly recommend stay away from this site. My personal experience with it has been purely disappointment and suspicion of deceptive behavior. Proceed with extreme caution, or even better, find a more reputable service to fulfill your requirements.

  16. I highly advise to avoid this site. The experience I had with it has been purely frustration as well as suspicion of fraudulent activities. Proceed with extreme caution, or alternatively, seek out a more reputable site to fulfill your requirements.

  17. I urge you steer clear of this platform. My own encounter with it has been nothing but frustration along with concerns regarding scamming practices. Exercise extreme caution, or even better, seek out an honest platform to meet your needs.

  18. I strongly recommend steer clear of this platform. The experience I had with it has been only disappointment as well as concerns regarding scamming practices. Proceed with extreme caution, or alternatively, look for a more reputable service to fulfill your requirements.

  19. I urge you stay away from this platform. My own encounter with it has been purely dismay and suspicion of deceptive behavior. Be extremely cautious, or better yet, look for an honest service to fulfill your requirements.

  20. I urge you to avoid this site. My own encounter with it was nothing but frustration along with doubts about deceptive behavior. Be extremely cautious, or better yet, seek out an honest platform for your needs.

  21. I urge you stay away from this platform. My personal experience with it has been only disappointment as well as doubts about scamming practices. Be extremely cautious, or even better, look for an honest site to fulfill your requirements.

  22. I strongly recommend to avoid this platform. The experience I had with it has been only dismay along with doubts about scamming practices. Exercise extreme caution, or even better, seek out an honest service to meet your needs.

  23. I highly advise stay away from this site. My personal experience with it has been purely disappointment and doubts about fraudulent activities. Exercise extreme caution, or even better, look for an honest platform to fulfill your requirements.

  24. I strongly recommend to avoid this platform. My own encounter with it was purely disappointment as well as concerns regarding deceptive behavior. Be extremely cautious, or even better, find a more reputable service for your needs.

  25. I strongly recommend stay away from this site. My own encounter with it has been only disappointment and doubts about deceptive behavior. Proceed with extreme caution, or alternatively, look for a more reputable platform to fulfill your requirements.

  26. I strongly recommend to avoid this platform. My own encounter with it has been nothing but disappointment and concerns regarding deceptive behavior. Be extremely cautious, or better yet, find a more reputable service to fulfill your requirements.

  27. I strongly recommend stay away from this platform. My own encounter with it was purely disappointment along with concerns regarding scamming practices. Proceed with extreme caution, or better yet, seek out a more reputable platform to fulfill your requirements.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *