Algemeen

AFM gaat toezien op net-zerodoelstellingen ondernemingen

[ad_1]

Een belangrijk aandachtspunt voor de AFM is duurzaamheid en de transparantie van bedrijven daarover. Recent bestudeerde de AFM de onderbouwing van veel groene claims van bedrijven die hun vervuilende uitstoot compenseren met carbon credits. Deze credits, waarmee ergens anders vervuilende CO2 uit de lucht wordt gehaald, blijken vaak onvoldoende onderbouwd, zo zagen de onderzoekers. Daarbij plaatst de AFM nog een andere kanttekening: de hoeveelheid CO2 die verhandelbaar is, is eindig. Er kan maar zoveel uit de lucht worden gehaald en elders worden opgeslagen. Dat besef ziet de AFM nog niet terug bij bedrijven en in de prijzen die hiervoor worden gerekend.

AFM betrekt duurzaamheidsaspecten nadrukkelijk in haar toezicht op de verslaggeving van beursgenoteerde ondernemingen. Gedurende 2022 voerde AFM onderzoek uit naar hoe zij invulling geven aan de huidige vereisten over klimaatgerelateerde niet-financiële informatie in hun verslaggeving over 2021 en hoe een accountant daarover assurance geeft. Mede op basis van de voorlopige resultaten uit dat onderzoek kondigde de AFM aandachtspunten aan waar ze specifiek op zullen letten bij haar toezicht op verslaggeving over 2022. Dat zijn onder meer de connectiviteit tussen toelichtingen over niet-financiële informatie en cijfers in jaarrekening, de inhoud van de niet-financiële verklaring die grote beursgenoteerde ondernemingen moeten opnemen, zoals de informatie over hun net zerodoelstellingen (en hoe ze die bereiken), en de reikwijdte van scope-3-toelichtingen. Met net-zero- (of CO2-neutrale) doelstellingen drukken ondernemingen hun klimaatdoelen uit. “Bij deze aandachtspunten verwachten we dat ondernemingen concrete en duidelijke informatie opnemen en een evenwichtig beeld geven, zeker als maatregelen positieve en negatieve effecten hebben.”

READ  'Belofte maakt schuld: actie tegen ontbossing kan niet wachten'

[ad_2]

Source link

Hallo, ik ben Meggie! In 2012 ben ik afgestudeerd van hogeschool Zuyd, waar ik de opleiding interieurdesign heb gedaan. Ik heb een passie voor het tot leven brengen van een ruimte. Of dat nu een winkelruimte, een woonkamer of een badkamer is! Daarnaast schrijf ik veel om anderen te inspireren. Dit doe ik ook online! Tijdens mijn carrière heb ik geleerd om verschillende tools in te zetten om producten en ideeën tot leven te laten komen op websites. Ik ben ook een alleenstaande moeder van 2 stoere jongens! Joeri (5) en Casper (3). Zij hebben mij geïnspireerd om op betertarief.nl de allerbeste prijsjes te zoeken voor alledaagse huis, tuin en keuken middelen, accessoires en gadgets die het leven leuker en makkelijker maken!