Algemeen

Marktplaats maakt CO2-besparing van tweedehands aankoop inzichtelijk voor gebruiker

[ad_1]

Marktplaats maakt het voor gebruikers inzichtelijk hoeveel CO2-uitstoot zij potentieel besparen met de aankoop van een tweedehands artikel op het platform. Per categorie, bijvoorbeeld Huis en Inrichting, staat vermeld hoeveel iemand gemiddeld aan CO2-uitstoot bespaart door in die rubriek een gebruikt product te kopen in plaats van nieuw. Op deze manier maakt Marktplaats consumenten nog meer bewust van de voordelen van het hergebruik van spullen.

In 2021 heeft Marktplaats door Ethos International en IVL Swedish Environmental Research Institute onderzoek laten doen naar de CO2-besparing die de tweedehands handel via het handelsplatform oplevert. Met de studie wil Marktplaats laten zien welke positieve impact de miljoenen gebruikers maken op het gebied van duurzaamheid en circulaire economie.

Vanaf vandaag toont Marktplaats de potentiële CO2-besparing per aangeboden product, op basis van de resultaten uit dit onderzoek. Dit gebeurt in een deel van de advertentie categorieën op het platform, onder andere in Kinderen en Baby’s, Kleding en Audio TV en Foto. In eerste instantie is dit zichtbaar voor alle bezoekers van de desktopversie om het initiatief te testen en optimaliseren. Bij succes wordt dit verder uitgebreid in andere categorieën en in de Marktplaats app.

Nieuw leven voor miljoenen gebruikte producten

De impact is groot. In 2021 kregen ruim 20,8 miljoen gebruikte producten een tweede, derde of vierde leven via Marktplaats. Het gaat hierbij om producten waarvan gebruikers achteraf hebben aangegeven dat ze die hebben verkocht via Marktplaats. Het daadwerkelijke aantal ligt zelfs nog hoger. Deze tweedehands handel staat gelijk aan de jaarlijkse emissie uit elektriciteitsverbruik van meer dan 230.000 Nederlandse huishoudens. Bovendien besparen gebruikers van Marktplaats met hun tweedehands aankoop meer dan 165 miljoen kilo grondstoffen voor de productie van nieuwe artikelen per jaar.

READ  De Alliantie legt 100.000e zonnepaneel

Potentie hergebruik onderbelicht

In 2021 concludeerde Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) dat 50% van de Nederlandse consumenten open staat voor tweedehands handel, maar ‘dat er ook nog een behoorlijke weg te gaan is voor circulair in de volle breedte het nieuwe normaal wordt’. “Het promoten van duurzaamheid maakt onderdeel uit van onze missie”, zegt Annemarie Buitelaar, CEO van Marktplaats: “Tweedehands handel draagt bij aan het bereiken van Nederlandse klimaatdoelen, waaronder het verminderen van CO2-uitstoot. We willen consumenten bewust maken van de positieve bijdrage die zij kunnen leveren door hergebruik van producten. Steeds meer Nederlanders zoeken naar een manier om duurzame en verantwoorde keuzes te maken. Via het inzichtelijk maken van CO2-besparing, gecombineerd met begrijpelijke, laagdrempelige vergelijkingen, laten we zien hoe je verschil kunt maken voor jezelf, anderen en de wereld om je heen. Zo spelen we via ons platform in op de aandacht voor verduurzaming in de maatschappij.”

Over het onderzoek

Het is haast onmogelijk om voor de jaarlijks meer dan 100 miljoen items op Marktplaats precies de individuele potentiële CO2-besparing te bepalen. Daarom heeft het Zweedse onderzoeksbureau IVL binnen 950 Marktplaats categorieën minimaal 50 advertenties onderzocht. In totaal zijn er dus meer dan 45.000 advertenties bestudeerd om tot de gemiddelde potentiële CO2-besparing binnen de betreffende categorie te komen. IVL heeft hier bij de betreffende artikelen doorgelicht op basis van materiaal samenstelling en de impact van de gehele levenscyclus van grondstof, productie, distributie, gebruik tot het eind van de levenscyclus.

De CO2 cijfers die Marktplaats deelt, laten dus de gemiddelde besparing per artikel zien binnen de betreffende categorie. Daarbij is ook rekening gehouden met de uitstoot van Marktplaats als bedrijf. Net als de uitstoot van eventueel transport van het gebruikte artikel.

READ  Mediaplus/Mediaxplain en ClimatePartner lanceren Green GRP voor klimaatneutrale mediacampagnes

Marktplaats continueert dit onderzoek in de komende jaren.

[ad_2]

Source link

Hallo, ik ben Meggie! In 2012 ben ik afgestudeerd van hogeschool Zuyd, waar ik de opleiding interieurdesign heb gedaan. Ik heb een passie voor het tot leven brengen van een ruimte. Of dat nu een winkelruimte, een woonkamer of een badkamer is! Daarnaast schrijf ik veel om anderen te inspireren. Dit doe ik ook online! Tijdens mijn carrière heb ik geleerd om verschillende tools in te zetten om producten en ideeën tot leven te laten komen op websites. Ik ben ook een alleenstaande moeder van 2 stoere jongens! Joeri (5) en Casper (3). Zij hebben mij geïnspireerd om op betertarief.nl de allerbeste prijsjes te zoeken voor alledaagse huis, tuin en keuken middelen, accessoires en gadgets die het leven leuker en makkelijker maken!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *